Intuicyjne panele sterowania
UX/UI aplikacji do obsługi urządzeń medycznych
Projekt
Firma Good Medica Sp. z o.o. posiada wiele urządzeń medycznych, które obsługiwane są za pomocą dedykowanych, wbudowanych paneli sterowania. Każde urządzenie potrzebuje unikatowej aplikacji do obsługi swoich funkcji.
Moje zadania
Zaprojektowanie pięciu aplikacji do obsługi urządzeń medycznych.
Moje osiągnięcia
Aplikacje, które zaprojektowałem, z powodzeniem działają na wielu urządzeniach Good Medica w całej Europie. Klienci są zadowoleni z łatwości ich obsługi.
Kategoria
UX/UI Design
Moja rola
UX/UI Designer
Miejsce
Wrocław, Polska
Data
2022-2023
Użyte narzędzia
Figma
Adobe Illustrator
Adobe InDesign
Główne założenia projektu
Good Medica tworzy produkty dla całej Europy. Interfejsy musiały być intuicyjne i łatwe w użyciu
1. Prace koncepcyjne
- Rozpisanie funkcji urządzeń
- Infograficzne przedstawienie działania
- Konsultacje z projektantami urządzeń
2. Sterowanie urządzeniem
- Framework
- Konsulatacje i praca nad UX aplikacji
3. Tworzenie nowych aplikacji
- Informacje zwrotne od testujących aplikację
- Praca nad UX aplikacji
- UI aplikacji
- Konsultacje z użytkownikami i projektantami urządzeń
Proces twórczy
Aplikacje są minimalistyczne, ale przy tworzeniu ich nie można pominąć żadnego etapu
Koncepcja
Sterowanie
Wygląd
Implementacja
Omówienie urządzenia
Rozpisanie funkcji
Konsultacje z twórcą
Etap UX - framework
Testy funkcjonalności
Etap UX po testach
Etap UI
Testy z użytkownikami
Instrukcja obsługi
Wdrożenie
Tydzień 1
Tydzień 2
Tydzień 3
Tydzień 4
UWAGA! Kalendarz zyskuje na dokładności przy wyświetlaniu go na monitorze komputera lub tableta
Każde urządzenie ma unikatową aplikację sterującą, więc również proces twórczy różnił się przy każdej z nich. Powyżej przykładowy terminarz prac
Proces twórczy
Proces powstawania każdej aplikacji można przedstawić w trzech krokach
Krok 1: Koncepcja
Najpierw musiałem zrozumieć na czym polega działanie urządzenia. Do czego służy i jakie są jego funkcje.
Pomocnym i bardzo wygodnym narzędziem do planowania tego typu zadań jest FigJam Board w programie Figma. Używam tego narzędzia zawsze podczas pracy koncepcyjnej, gdy najlepszą formą działania jest burza mózgów wszystkich osób biorących udział w projekcie. Pozwala ono na zespołową pracę, w której klient w czasie rzeczywistym może brać udział w planowaniu interakcji powstającej aplikacji.
Efektem tego etapu jest schemat zawierający wszystkie elementy aplikacji oraz ich wspólne oddziaływanie. Mając zaakceptowany przez klienta schemat, mogę przejść do kolejnego kroku.
Krok 2: Framework (UX)
Z gotowym schematem można teraz stworzyć framework. Pozwala on na rozplanowanie wszystkich elementów panelu sterowania na dostępnej przestrzeni – przyciski, okna wyświetlające dane czy nawet miejsce na logo.
We frameworku ważne jest, że nie zajmujemy się jeszcze wyglądaem elementów. Pozwala to skupić się wyłącznie na ich funkcjonalności i rozmieszczeniu.
Istotną częścią tego etapu jest zaprojektowanie interakcji na przestrzeni całej aplikacji. Prototyp pozwala przeprowadzić testy użyteczności.
Krok 3: Wygląd (UI)
Kiedy framework jest już zaakceptowany przez wszystkich członków zespołu, można przejść do ostatniego etapu projektowania – wyglądu aplikacji.
Aplikacja tego typu musi być zaprojektowana tak, by była czytelna dla bardzo szerokiego grona odbiorców.
Gotowy projekt, gdy jest już ostatecznie zaakceptowany przez testerów i wszystkie zaangażowane osoby, może w końcu trafić do programistów, którzy wdrożą go jako aplikację obsługującą dane urządzenie.
Design
Wszystkie interfejsy są spójne z tożsamością wizualną marki oraz ze sobą nawzajem
Font
Montserrat
Styl
Bold
Wielkość
40 | 35 | 24
#EBEBEB
#2172AC
#FFFFFF
#1BCB26
#E12948
#2B2A29
Funkcjonalność
Jak niemal bez słów przedstawić działanie urządzenia, żeby trafić do szerokiej grupy odbiorców?
Podsumowanie
Aplikacje na urządzeniach Good Medica służą pacjentom w całej Europie
Tworzyłem aplikacje z myślą o użytkownikach, którzy nie są bardzo zaawansowani w obsłudze tego typu urządzeń, a ponadto, posługują się różnymi językami. Naszym celem było zaprojektowanie jak najbardziej intuicyjnych i prostych w obsłudze aplikacji.
Po miesiącach użytkowania, trafiają do nas bardzo pozytywne informacje zwrotne na temat łatwości obsługi i czytelności urządzeń.
W planie mamy tworzenie kolejnych paneli sterowania dla nowych urządzeń.