Projekt
Centrum Tradycji Hutnictwa w Ostrowcu Świętokrzyskim to miejsce, które przybliża odwiedzającym bogate tradycje hutnicze miasta i regionu.
Moja rola
Pełniłem funkcję głównego projektanta w kilku sekcjach wystawy oraz odpowiadałem za realizację wspólnych elementów ekspozycji. Dodatkowo byłem specjalistą DTP dla większości prezentowanych materiałów.
Moje zadania
Zaprojektowanie graficzne wszystkich elementów dla pięciu sekcji wystawy, stworzenie UX/UI dla gry „rozpalanie pieca”, opracowanie schematu 3D zakładu oraz realizacja wielu innych elementów graficznych na całej wystawie.
Moje osiągnięcia
Aby stworzyć precyzyjne elementy graficzne, musiałem dogłębnie zaznajomić się z historią i technologią produkcji stali. Współpracowałem z ekspertami, którzy doskonale znali procesy produkcyjne, ale potrzebowali wsparcia w ich wizualnym przedstawieniu.
Moje propozycje były oceniane nie tylko pod kątem estetycznym, ale również merytorycznym. Projekt ten wymagał ode mnie zgłębienia zupełnie nowej tematyki, co dowiodło, że potrafię efektywnie podejść do nawet najbardziej wymagających wyzwań.
Kategoria
UX/UI Design
Grafika
Multimedia
Projektowanie wnętrz
Moja rola
Grafik
UX Designer
Specjalista DTP
Miejsce
Ostrowiec Święt., Polska
Data
2022-2023
Użyte narzędzia
Adobe InDesign
Adobe Photoshop
Figma
Adobe Illustraotr
Procreate
wstęp
Centrum Tradycji Hutnictwa to wystawa podzielona na 13 sekcji, z których kilka powierzono mi do opracowania.
Jako projektant zawsze dbam o estetykę mojej pracy, jednak w tym projekcie twórczość musiała ściśle współgrać z merytorycznym przekazem. Aby stworzyć grafiki zgodne z faktami, konieczne były liczne konsultacje i dogłębne badania.
Infografiki
Moje zadania w CTH koncentrowały się głównie na tworzeniu infografik. Opracowałem m.in. mapy ze szczegółowymi opisami, tablice chemiczne oraz schematy różnych urządzeń i budynków.
Proces pracy:
- Na początku jestem jak osoba z zewnątrz, która nie zna tematu.
- Korzystając z wiedzy konsultantów i dostępnych źródeł, zgłębiam dany proces lub historię.
- Kiedy jestem już w pełni zaznajomiony z tematem, tworzę grafikę, która przekazuje tę wiedzę w sposób zrozumiały dla każdego.
Druk wielkoformatowy
Druk wielkoformatowy, zwłaszcza na podświetlanych lightboxach, wymaga sporego doświadczenia.
Typografia
Moim zadaniem było przygotowanie wszystkich napisów pojawiających się na wystawie.
Rysunki
UX
Jednym z moich kluczowych projektów było opracowanie jednej z najbardziej charakterystycznych części ekspozycji – interaktywnej gry.
Gra "Rozpalanie pieca" jest wyjątkowa. Jej stylistyka nawiązuje do paneli sterowania w fabrykach z XX wieku. Cały projekt powstał we współpracy ze specjalistą z dziedziny hutnictwa.
Proces projektowania gry: Zaczęliśmy od kilku konsultacji, podczas których powstały pierwsze szkice na papierze. Ustaliliśmy, które elementy procesu produkcji stali są kluczowe.
Szkic jednego ze specjalistów
Szkice przekształciłem w wektory w Adobe Illustrator, co pozwoliło na łatwą edycję podczas dalszych konsultacji. Powstało kilka koncepcji wyglądu „panelu sterowania”.
W trakcie testów wielokrotnie odkrywaliśmy słabe punkty projektu, więc zmieniłem podejście. Rozrysowałem schemat w Procreate, co dało mi większą kontrolę i pozwoliło na szybsze wprowadzanie zmian.
To była dobra decyzja, dzięki której szybko udało się dopracować ostateczną wersję projektu.
W pełni funkcjonalny szkic został opracowany w Figma
fonty i kolory
Font tytułowy – zawsze w wersji BOLD
Futura PT Cond
Font tekstowy – w wersji Demi lub Book
Futura PT
Kolorystyka w całym projekcie była dość skomplikowana. Każdy z 13 działów miał swój główny motyw kolorystyczny:
I.
II.
III.
IV.
V.
VI.
VII.
VIII.
IX.
X.
XI.
XII.
XIII.
Aranżacja wnętrz
Kompleksowe projekty obejmują również aranżację wnętrz.
DTP
mapa – case study
Czasem konieczne jest zrobienie kroku wstecz, gdyż dobry pomysł na etapie projektu może okazać się nieoptymalny w realizacji.
Wnioski
Praca nad wystawą CTH wymagała bliskiej współpracy z ekspertami z dziedziny hutnictwa, którzy nie mieli doświadczenia w projektowaniu graficznym. Moje wizualizacje musiały być więc wyjątkowo czytelne, a koncepcje proste i zrozumiałe.
Dodatkowym wyzwaniem było zarządzanie skomplikowanym projektem, w tym koordynacja licznych plików z tekstami, grafikami i wizualizacjami, które musiały być dostępne dla właściwych osób we właściwym czasie. Mimo tych trudności, projekt zakończył się sukcesem.
Wystawa CTH robi pozytywne wrażenie, choć zawiera tak wiele materiałów, że trudno jest obejrzeć i przeczytać wszystko podczas jednej wizyty. Jestem zadowolony z rezultatów swojej pracy – większość elementów statycznych prezentuje się bardzo dobrze.
Interaktywnym elementem wystawy jest gra, z której również jestem dumny. To mój pierwszy projekt tego typu. Zgodnie z założeniami, gra nie jest łatwa, ale przy minimalnej wiedzy zdobytej podczas zwiedzania, można ją z powodzeniem ukończyć.